Kommunikasjon

Gode råd til deg som tillitsvalgt på sosiale medier

Sosiale medier kan være et viktige verktøy for deg som tillitsvalgt, men det er noen fallgruver du bør unngå.

Astri Liland er leder for landbrukssamvirkenes kompetansetilbud, Landbruk Arena, og har selv flere styreverv. Hun mener sosiale medier er viktige verktøy for tillitsvalgte.

– Tillitsvalgte må gjerne være på sosiale medier for å holde seg oppdatert, sier hun.

Liland er aktiv på flere sosiale medier-kanaler, som Facebook, LinkedIn og Instagram.

Sosiale medier holder deg raskt oppdatert på egen næring, nyheter, politikk og arrangementer. Det er gode kanaler for å se hva andre er opptatt av og hente inspirasjon og gode ideer, sier hun.

Astri Liland er fagsjef for kompetanse i Landbruk Arena og har mange års erfaring med styreverv.

Bruk de sosiale mediene til å få god kontakt med medlemmene

På sosiale medier er du selv ansvarlig for det innholdet som legges ut.

Det gir noen fordeler og ulemper.

Fordelene er at du kan få sagt det du vil, uten å måtte gå gjennom en redaktør.

– På de sosiale kanalene kan du markedsføre deg selv om tillitsvalgt og du kan få god kontakt med de medlemmene i organisasjonene som du representer, sier Liland.

Men, det er fort gjort at man publiserer innlegg som ikke alltid er like gjennomtenkt.

– Du må for all del unngå plump humor. Det kan fort misforstås og det er ikke alle medlemmer som du representerer som har samme humor som deg. Det gjelder også om du publiserer i en lukket gruppe, sier hun.

Ikke stjel showet – les mer enn du skriver selv

Liland minner om at som tillitsvalgt i landbrukssamvirkene er du alltid tillitsvalgt.

– Du kan aldri ta av deg tillitsvalgthatten og bare være deg selv. Det gjelder spesielt på sosiale medier, advarer hun.

Hun vil oppfordre tillitsvalgte til å bruke de sosiale kanalene i arbeidet som tillitsvalgt, men kommer med et godt råd til slutt:

– Les og følg med mer enn du skriver selv, avslutter hun.