Hva gjør jeg når pressen ringer? Kurs i mediehåndtering

På forespørsel

I dette kurset lærer du hvordan du bruker pressen for å nå ut med dine budskap, hvordan du svarer på pressehenvendelser og hvordan du selv tar initiativ til pressekontakt.

Journalister skal kunne vite litt om alt. Derfor trenger de ofte både hjelp til å sette seg inn i sakens kjerne og sakens ulike sider. Ofte har de også behov for en person de kan intervjue.

– Hvis pressen ringer, så bør du se på det som en mulighet!  Det er lov å bli nervøs før et intervju, men med litt trening og trygghet slipper du kanskje unna den verste nervøsiteten som gjør at du bommer, sier kursholder Frida Gunnestad Johansen som i dag er kommunikasjonssjef i Norsk Landbrukssamvirke og redaktør av Landbruk.no.

Gunnestad Johansen er selv tidligere journalist og er opptatt av å bruke muligheten som faktisk foreligger når en journalist ringer.

– Da jeg jobbet i NRK, så var det flere ganger hadde jeg bestemt meg for en vinkling i saken, men etter å ha pratet med flere personer og fått større innsikt, så endret jeg vinklingen til noe mer interessant eller aktuelt etter innspill fra intervjuobjektene, forklarer hun.

Johansen er også programleder og produsent av podcasten Landbruk.no på øret  og holder også kurs i podcasting.

Om kurset

Kurset tar for seg hvordan du skal ta imot henvendelser fra journalister når de ringer og hvordan du selv skal ta gode initiativ til pressen som fører til oppslag om din sak. Du lærer du hvordan du utformer «pressemat» og hvordan dine tips blir attraktive for journalisten. Du lærer litt om nyhetshverdagen i en redaksjon, ord og uttrykk, kombinert med eksempler på når og hvordan du bør tipse om saker til ulike tidspunkt. Vi går også gjennom ulike intervjutyper og trener på en intervjusituasjon med evaluering i etterkant.

For hvem

Kurset er for alle som skal uttale seg til media eller burde bli flinkere til å uttale seg. Kurset er også for ferske kommunikasjonsansatte eller for de litt mer erfarne som trenger litt påfyll.

Pris

Kurset koster 7500 kroner pr person eks. mva. og varer i 5-6 timer avhengig av antall påmeldte. Hvis en hel organisasjon eller jobbteam ønsker kursing, ta kontakt for samlet pris.

Program

Programmet vil tilpasses etter deltakernes behov

  • Del 1

    Hva gjør du når journalisten ringer? Hvordan skal du kontakte pressen?

  • Del 2

    En journalist sin hverdag, ord og uttrykk – hvordan passer du inn der?

  • Del 3

    Praktisk oppgave med medietrening / intervjutrening inkl. evaluering og tips

Forespørsel om kurs i mediehåndtering

  • To ord om hvorfor dere ønsker å bli bedre på pressehåndtering.